Discover How You Can Transform Your Fingers To a Calculator!

Thursday 8 January 2009

Kemalangan Pertama Yang Aku Alami

Kemalangan Pertama Yang Aku Alami
Posted on 8 JAN 2009

Hampir seminggu tak update dalam blog ni.Bukannya apa saya telah mengalami kemalangan jalanraya.Inilah pengalaman pertama kali mengalami kemalangan jalan raya, selama hampir 20 tahun menunggang motosikal.

Masa tu aku baru balik dari interview kerja....tengok jam dah pukul 12:20pm...anak nak balik sekolah,dah janji nak ambik dia...lepas tu pulak nak daftar dia sekolah agama pulak, tengok cuaca ok aje...

Dalam perjalanan balik tu..di kawasan turun bukit..tiba -tiba aku nampak beberapa ekor monyet sedang melintas melintas jalanraya.. ada yang bawa anak..tiba-tiba aku rasa gelap....

sedar-sedar aje aku tersandar pada besi penghadang jalanraya...orang ramai berada di depanku...aku bertanya apa yang telah berlaku...saya kemalangan ke..ia awak kemalangan...saya berlanggar apa..awak berlanggar pakcik tu...aku perhatikan di sebelah kananku tidak berapa jauh ada seorang pakcik sedang tersandar..

Lepas tu adalah orang berikan air untuk saya minum, ada sebuah kereta kancil berhenti membawa saya dan pakcik ke pusat kesihatan yang terdekat....jam baru 1:50pm...orang2 pusat kesihatan sedang waktu break....nak x-tray terpaksalah kami tunggu sampai pukul 2..tengok pakcik macam teruk aje...tetapi tengok wajah dia tenang aje...penuh pasrah.. atas kerusi roda..sedang aku macam orang nak beranak...

Sekejap lepas tu pakcik tu tanya jururawat mana arah kiblat...lalu ia sembahyang...
terasa jugak aku...aku sendiri tidak terpikir tentang sembahyang...pakcik tu mengingatkan aku..lalu aku pun sembahyang atas kerusi roda sebagai menghormati waktu...maklumlah tak de air sembahyang...nilah pertama kali aku mengamalkan ilmu yang aku pelajari dari guru-guru agamaku...kalau tidak kudrah dari allah ...pasti ilmu setakat ilmu aje..dan tidak akan di amalkan..

Isteri,mertua dan anak aku dah sampai...seorang abang memanggil nama aku....sila masuk bilik..isteri aku tolak kerusi roda ..lalu aku di suruh menanggalkan baju..isteriku membukanya...aduh sakitnya...terasa di dada dan tulang rusuk belah kiri aku...lalu aku disuruh baring atas katil...isteri aku di suruh keluar...
tolong londehkan seluar...baring sebelah kiri...ahh..sakitnya..tak bolehlah bang sakit...baring belah kanan...belah kanan tidak berapa sakit...

ok...abang boleh keluar...gambar x-tray di beri kapada aku...nanti abang jumpa doktor dekat bilik no 2...doktor pun ambik x-tray..lalu di tengoknya x-tray..tu..tidak ada yang patah....tapi dada dan belah rusuk kiri saya sakit...tu biasa aje..mungkin awak masel telah koyak ..saya akan bagi awak ubat sakit....

Saya dapat tahu pakcik tu...bahu dia retak...dan patah 3 tulang rusuk...sedih jugak tengok pakcik tu...dalam 3:30 barulah pakcik tu dibawa ambulan ke hospital besar..malam tu tak dapat tidur..asyik baring belah kanan aje...mata tak belah lelap..tahan sakit...macam manelah..orang lagi teruk kemalangan...

Lepas tiga hari kuranglah sikit...tapi masih sakit apabila buat kerja berat..tidur masih tak boleh belah kiri.. itulah pengalaman aku pertama kali kemalangan..
Baru petang tadi...dapat ziarah pakcik di hospital...pakcik dah nak keluar dari hospital...alhamdulillah..tergerakkan juga nak ziarah...kalau tadak..tak temu lagi pakcik tu.. Aku berdoa agar pakcik tu akan cepat sembuh dan di beri kesihatan....
amin rabbi alamin...

No comments: