Discover How You Can Transform Your Fingers To a Calculator!

Monday 24 November 2008

Rasuah Musnahkan Tamadun Manusia

Rasuah Musnahkan Tamadun Manusia
Posted on 24 NOV,2008

Sofi Wahab


Sungai Udang : Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Hj Abdul Hadi Awang berkata rasuah yang sedang dijadikan senjata untuk menang pada pemilihan Umno sekarang terbukti menjadi pemusnah tamadun bangsa.

"Malang sekali ahli Umno menggunakan duit untuk memilih pemimpin sehingga jutaan ringgit digunakan untuk membeli undi".

"Tamadun manusia akan hancur jika rasuah menjadi amalan masyrakat, dan ianya terbukti menjadi musuh utama ketamadunan manusia"

Ustaz Hadi berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja pada konvensyen PAS Negeri Melaka 2008 di Madrasah An-Nuriah dekat sini pagi tadi.

Menurut Ustaz Hadi PAS berjaya mentarbiyah ahlinya sehingga berjaya memimpin 3 buah negeri dan menjadi sebahagian dari kerajaan campuran di dua buah negeri lain. PAS, kata beliau mempunyai sistem tarbiahnya tersendiri yang berbeza dengan tarbiah gerakan Islam lain.
Kehebatan tarbiah kita menjadikan PAS terus relevan, berkembang dan istiqamah dalam perjuangan sehingga mampu bertahan lebih dari 50 tahun. Parti-parti lain yang tidak berteraskan Islam semuanya berkubur seperti parti negara, Hamim, Berjasa dan lain-lain.

Selain itu beliau juga mengingatkan bahawa tarbiah boleh dilakukan dalam pelbagai bentuk dan keadaan. Apa yang penting ahli-ahli mesti komited dan bersedia untuk ditarbiah.

Kertas Kerja beliau bertajuk 'Kegemilangan tarbiyyah PAS realiti harapan' mendapat sambutan yang hebat dari peserta yang berpendapat ianya sangat relevan dan sesuai untuk dijadikan panduan untuk meneruskan perjuangan yang mencabar pada masa depan.

Seorang peserta, Salleh Othman dari Taman Merdeka yakin para peserta faham dan boleh melaksanakan saranan-saranan Tuan Guru bila balik ke cawangan masing-masing.

No comments: