Discover How You Can Transform Your Fingers To a Calculator!

Wednesday 29 October 2008

Kisah UMNO Dan Buaya

Kisah UMNO Dan Buaya
Posted on 29 OKT 2008


Oleh KF Othman
UMNO dan Buaya. Walaupun kelihatan agak pelik dan janggal, saya merasakan kaitan antara keduanya cukup kuat. Mengapa?. Kerana pada hemat saya, apabila kita berbicara tentang UMNO dan kepimpinannya maka tidak dapat tidak, kita tidak boleh lari daripada mengaitkannya secara langsung dengan cerita Buaya.

Ceritanya pendek saja. Ahmad Bedal mempunyai hobi yang aneh iaitu membela buaya. Apabila buaya yang di belanya itu besar dan semakin membesar, tiba-tiba buaya tersebut membaham salah seorang anak orang kampung. Seluruh kampung heboh, tapi biasalah - bisingnya sekejap sahaja. Akibatnya, Ahmad Bedal menerima tekanan dari seluruh kampung agar dibunuh sahaja buaya tersebut. Akhirnya, dengan hati yang sungguh berat Ahmad Bedal telah menembak mati buaya kesayangannya itu, tapi taklah pula sampai di bom berkecai sebagaimana model Mongolia tidak lama dahulu.

Tak sampai seminggu, Ahmad Bedal telah membeli seekor anak buaya yang lain. Anak Buaya tersebut sungguh comel kerana mempunyai bibir yang kelihatannya merah walaupun mempunyai gigi yang sungguh tajam. Anggapan Ahmad Bedal dengan usianya yang masih kecil, maka mustahil anak Buaya itu mampu akan membaham orang sesuka hati.

Dengan usia yang masih kecil itulah juga, Ahmad Bedal juga berfikir, dia akan mempunyai masa yang cukup panjang untuk 'mendidik' anak buaya tersebut agar menjadi 'baik' dan nampak 'kelihatan baik’. Namanya pun hobikan?. Akhir cerita, empat tahun selepas itu sekali lagi buaya yang disangka 'baik' dan mahu dididik menjadi 'lebih baik' itu mambaham mangsa lain – bukan setakat seorang malah lebih ramai...

Begitulah juga UMNO. Tidak berubah, takut berubah dan degil untuk berubah. Ketika Dr Mahathir dicemuh dan UMNO menjadi lemah akibat kes Datuk Seri Anwar Ibrahim 10 tahun yang lalu, ketika itu sebahagian besar orang-orang UMNO sendiri merasakan UMNO akan menjadi lebih kuat apabila Dr Mahathir berundur dan memberikan jawatan Perdana Menteri kepada Pak Lah. Pak Lah ketika itu dengan imej Mr Clean dan Mr Nice Guy dirasakan oleh seluruh ahli-ahli UMNO adalah paling layak sebagai calon Perdana Menteri. Tambahan lagi beliau merupakan cucu ulama – persepsi ini menjadi seolah-olah suatu tanda aras piawai untuk mengukur siapakah Pak Lah dan yang paling menariknya ialah persepsi inilah juga yang digunakan untuk mengukur kemampuan dan kebolehan Pak Lah.

Pendek kata, penggantian tampuk kerusi Perdana Menteri daripada Dr Mahathir kepada Pak Lah boleh kita analogikan sebagai Buaya yang lama digantikan dengan Buaya yang baru. Namun, apa yang malang ialah Buaya yang baru masih tetap dengan perangai Buayanya - yang tetap tidak berubah. Betullah kata orang, sifat Buaya tidak akan hilang walau ke manapun ia pergi. Sama ada cepat atau lambat, masa sahaja yang akan menentukan siapakah atau berapa ramaikah yang akan menjadi mangsa.

Apa yang sungguh lucu kerana dalam konteks negara kita sendiri, pilihan raya lima tahun sekali hanyalah digunakan untuk memilih sama ada Buaya segar ataupun sakit, Buaya yang gemuk ataupun kurus, Buaya yang menguntukan poket ataupun tidak dan Buaya yang pandai menggunakan duit rakyat ataupun tidak. Tetapi sekali lagi, ia tetap berkisar kepada Buaya dan sifat-sifatnya. Apabila Buaya itu tadi membaham mangsa yang terdiri daripada rakyat biasa, kita bising dan meraung-raung kesakitan. Tapi sekejap sajalah. Mungkin juga sifat kita ini ada kaitan dengan sikap Ahmad Bedal tadi yang mempunyai hobi aneh iaitu 'membela' buaya. Itulah namanya hobi kan?

4 tahun berlalu. Pilihanraya ke-12 juga telah berlalu. Umum telah mengetahui setakat manakah kemampuan dan kebolehan Pak Lah. Rupa-rupanya persepsi tidak membantu Pak Lah untuk menjadi Perdana Menteri yang berkesan kerana kemampuan dan kebolehan Pak Lah pada hari ini, telah begitu hebat dipertikaikan secara terang-terangan. Saya tidak mahu mengulas lebih lanjut kerana umum telah mengetahui nasib Pak Lah yang tidak akan mempertahankan jawatannya sebagai Presiden UMNO seterusnya sebagai Perdana Menteri.

Namun, dicelah-celah kekalutan ini, orang yang paling bernasib baik ialah timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak. Dalam persaingan pertandingan merebut jawatan Presiden UMNO setakat ini, nampaknya Datuk Seri Najib dilihat tokoh yang tiada tandingan. Kelihatan sebahagian besar ahli UMNO memberikan sokongan yang padu kepadanya untuk menduduki jawatan Presiden UMNO dan seterusnya Perdana Menteri.

Apa yang menariknya ialah senario inilah juga yang berlaku kepada Pak Lah ketika ingin menduduki jawatan sebagai Perdana Menteri tidak lama dahulu. Pak Lah mendapat sokongan yang cukup padu daripada ahli serta barisan kemimpinan parti dan komponennya ketika itu. Namun akhirnya terbukti pengganti Dr Mahathir yang disangkakan akan dapat mencapai rekod yang lebih baik daripada pendahulunya itu hanyalah merupakan harapan yang ternyata amat meleset dan sia-sia sekali.

‘Buaya’ yang terkenal dengan sifat kononnya ‘baik’, ‘alim’ dan mempunyai ilmu agama yang lebih sedikit daripada ‘Buaya’ terdahulu telah terbukti tidak tahu, layak dan pandai memerintah negara. Keadaan parti serta komponennya kucar kacir, keadaan ekonomi negara semakin teruk, kehidupan rakyat semakin tertekan akibat kerajaan mempunyai daya tindakan yang amat lembab dalam mengimbangi penurunan harga minyak dengan penurunan harga barang dan pelbagai lagi masalah yang membelenggu rakyat biasa.

Walaupun begitu, UMNO memang terbukti tidak berubah, takut berubah dan degil untuk berubah. Apabila ahli UMNO memilih Datuk Seri Najib yang merupakan Timbalan Perdana Menteri sekarang, akhirnya cerita Buaya akan berulang kembali. Buaya lama akan digantikan dengan Buaya yang baru. Pun begitu Buaya yang baru tidak menjamin akan menjadi pengganti yang lebih baik daripada Buaya yang lama.

Apa yang menjadi persoalan sekarang ialah apa akan jadi kepada rakyat Malaysia apabila Buaya yang baru nanti akan lebih buruk rekodnya?. Malah apa yang lebih menakutkan ialah bakal ‘Perdana Menteri’ ini kelihatan ‘kotor dan tidak bersih’ sebelum menjadi Perdana Menteri lagi. Pak Lah yang kelihatan amat suci dan bersih sebelum mengganti Dr Mahathir pun akhirnya terbukti tidaklah sebersih dan sebaik yang disangkakan, apatah lagi Datuk Seri Najib yang telah sedia terpalit dengan pelbagai dakwaan yang cukup memalukan. Sanggupkah rakyat malaysia sekali lagi menanggung risiko untuk ‘membela’ seekor lagi Buaya?. Fikirkanlah secara serius.

No comments: