Discover How You Can Transform Your Fingers To a Calculator!

Saturday 25 October 2008

Majlis Fatwa haramkan perlakuan 'pengkid'

Majlis Fatwa haramkan perlakuan 'pengkid'
Posted on 25 OKT,2008

KOTA BHARU: Majlis Fatwa Kebangsaan semalam memutuskan perlakuan 'pengkid' atau wanita yang menampilkan diri menyamai lelaki, sama ada dari segi pergaulan, tingkah laku atau berpakaian, haram dan dilarang sama sekali.

Pengerusinya, Prof Datuk Dr Abdul Shukor Husin, berkata pengharaman itu dibuat berdasarkan perkembangan terkini di kalangan remaja perempuan yang cenderung mengamalkan cara hidup lelaki.

Beliau berkata, fenomena pengkid kini menjadi isu serius di kalangan anak gadis di negara ini dan ia perlu ditangani segera supaya tidak berkembang hingga sukar diatasi pada masa depan.

"Majlis Fatwa mendapati isu pengkid kini semakin ketara. Remaja perempuan kini lebih gemar dengan cara hidup lelaki dari segi pergaulan, perbuatan dan berpakaian, yang bukan saja bertentangan dengan fitrah asal manusia, tetapi cuba menafikan hak kewanitaan.

"Lebih membimbangkan, pengkid kini sudah melarat kepada perkara berkaitan seksual dengan meminati sama sejenis," katanya pada sidang media selepas berakhirnya muzakarah dua hari Majlis Fatwa Kebangsaan di sini. Hadir sama, Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz.

Sehubungan itu, Dr Abdul Shukor meminta ibu bapa, keluarga dan masyarakat menasihatkan golongan terbabit supaya tidak melakukan perkara menyalahi ajaran Islam.

Pada muzakarah itu, Majlis Fatwa turut mengarahkan Jakim menggubal kaedah khusus mengenai sumpah mubahalah atau sumpah laknat bagi mengelak kekeliruan dan kekacauan di kalangan umat Islam.

Beliau berkata, Majlis Fatwa mendapati ramai orang Islam tidak memahami isu dan konsep sumpah mubahalah, yang dilihat mampu memberi kesan buruk kepada masa depan ummah.

"Majlis Fatwa Kebangsaan mengesan banyak isu berkaitan sumpah muhabalah disiarkan akhbar dan mendapati ramai umat Islam tidak faham mengenai perkara ini.

"Kami menjangkakan peraturan berkaitan perkara itu terutama sumpah mubahalah, yang boleh menjurus ke arah memporak-perandakan umat Islam, akan dikeluarkan Jakim tidak lama lagi," katanya.

Selain itu, majlis berkenaan membuat ketetapan untuk membolehkan seseorang cucu mewarisi harta pusaka datuk mereka sekiranya bapa meninggal dunia terlebih dulu daripada datuk.

Beliau berkata, tindakan itu diambil demi menjaga kepentingan cucu terbabit sekiranya harta itu tidak diagihkan kepada mereka selepas kematian bapa.

"Bagi sesetengah cucu dari kalangan yang tidak berada, tentunya dengan sejumlah kecil harta yang diberikan oleh datuknya, dapat mengelak perkara yang tidak diingini menimpa ke atas mereka," katanya.

ps:Datuk Azlina Othman tidak termasuk,sebab sekarang ia seorang wanita.
Datuk Azlina mesti setuju...sesiapa yang berkenan bolehlah masuk meminang.

No comments: