Discover How You Can Transform Your Fingers To a Calculator!

Tuesday 5 August 2008

Tiada amalan khusus pada Rejab

MASA cepat berlalu dan Rejab, satu daripada empat bulan yang dimuliakan sudah tiba pada penghujungnya. Kemuliaan bulan kelima dalam kalendar hijriyyah ini jelas diperakui melalui firman Allah yang bermaksud:

“Sesungguhnya bilangan bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang ditetapkan) dalam Kitab Allah ketika Dia mencipta langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati.

“Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya); dan pe rangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang yang bertakwa.” (at-Taubah: 36)

Imam al-Qurthubi berpendapat tafsiran ‘maka janganlah kamu menganiaya diri kamu’ dalam ayat di atas bermaksud jangan seseorang itu menjadikan apa yang diharamkan pada bulan berkenaan halal dan janganlah mengharamkan apa yang halal.

Jika firman-Nya di atas menunjukkan terdapat empat bulan yang dihormati dalam setahun, sabda Nabi s.a.w ini mem perincikan lagi mengenai nama bulan terbabit.

“Sesungguhnya zaman itu akan terus berlalu sebagaimana saat Allah menciptakan langit dan bumi. Setahun itu ada dua belas bulan. Empat di antaranya ialah bulan yang haram, tiga di antaranya ialah berturut-turut, iaitu bulan Zulkaedah, Zulhijah dan Muharam. Bulan Rejab adalah bulan Mudhar (nama satu kabilah) yang terletak di antara Jamadilakhir dan Syaaban.” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari)

Ternyata Rejab termasuk dalam beberapa bulan yang di muliakan Allah. Lantaran itu tersebar dalam masyarakat, amalan memiliki fadilat yang besar dikhaskan sempena bulan terbabit, namun tiada dalil yang sahih menunjukkan adanya ibadat khusus tertentu pada Rejab.

Ini ditegaskan tokoh ulama hadis bermazhab Syafie, Al-Ha fidz Ibnu Hajar al-‘Asqalani r.h dalam kitabnya Tabyin al-Ajib Bimaa Warada Fi Fadli Rajab, yang menurut beliau tiada hadis sahih mengenai keutamaan Rejab (melainkan ia termasuk bulan haram), puasa Rejab dan solat malam yang dapat dijadikan pegangan.

Setiap kali apabila munculnya tarikh 27 Rejab, umat Islam seluruh dunia akan rancak membincangkan peristiwa Israk dan Mikraj.

Justeru, pelbagai program keagamaan diatur untuk me muliakan peristiwa bersejarah itu. Ini usaha murni untuk mengingatkan kembali umat Islam kepada peristiwa ber sejarah yang di dalamnya terdapat pelbagai pengajaran.

Rata-rata umat Islam di Malaysia yakin peristiwa Israk dan Mikraj memang benar-benar berlaku pada 27 Rejab se olah-olah ia disepakati ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah. Hakikat yang sebenar adalah wujudnya perbezaan pendapat di kalangan ulama mengenai tarikh terjadinya peristiwa terbabit.

Hal ini diperjelaskan al-Hafidz Ibu Hajar al-'Asqalani r.h: “Ulama berselisih pendapat mengenai waktu berlakunya al-Mikraj. Ada mengatakan sebelum baginda dilantik menjadi nabi. Pendapat ini ganjil (syaz) kecuali dianggap terjadi dalam mimpi.

Kebanyakan ulama berpendapat selepas baginda menjadi nabi. Mereka juga berselisih mengenai tarikh sebenar per istiwa itu.

Antara mereka ada yang menyatakan peristiwa terbabit berlaku setahun sebelum hijrah. Ini pendapat Ibn Sa'd dan yang lainnya dianggap benar oleh Imam al-Nawawi dan Ibn Hazm.

Bahkan, Ibn Hazm berlebihan dengan menukil kononnya ulama berijmak, peristiwa itu terjadi pada bulan Rabiulawal. Dakwaan ijmak ini tertolak kerana terdapat perselisihan yang banyak, iaitu lebih dari sepuluh pendapat. – Rujuk Kitab Fathul Baari Syarah Shahih al-Bukhari, jilid. 7, ms. 203.

Dari sini, benarlah dakwaan Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah r.h, tidak ada dalil yang tegas menunjukkan bila tarikh sebenar terjadinya peristiwa Israk dan Mikraj.

Bahkan, Imam Abu Syamah al-Syafie r.h menegaskan: “Sebahagian ahli cerita menyebut Israk dan Mikraj terjadi pada Rejab. Dalam hal ini, menurut ahli al-Jarh wa al-Ta’dil (ulama hadis) hal itu adalah pembohongan. – Rujuk Kitab al-Ba’its karya Abu Syamah Abdul Rahman bin Ismail, ms. 171.

Ibn Rajab al-Hanbali r.h pula berkata: “Diriwayatkan, pada Rejab terjadi banyak peristiwa istimewa. Tetapi, tidak ada satu pun dalil yang sahih dalam hal ini. Diriwayatkan bahawa Nabi s.a.w lahir pada awal malam Rejab, diangkat menjadi nabi pada tarikh 27 Rejab, ada yang menyatakan tarikh 25 Rejab dan sebagainya. Semua riwayat itu tidak sahih. – Rujuk Kitab Latoif al-Ma’aa-if karangan Ibn Rajab Abdul Rahman bin Ahmad, ms. 168.

Apa kepentingannya untuk membawa perbezaan pendapat mengenai tarikh peristiwa Israk dan Mikraj? Hendaklah kita fahami, apabila tarikh sebenar terjadinya peristiwa Israk dan Mikraj tidak diketahui secara jelas oleh generasi salafussoleh, ini menunjukkan mereka tidak mengkhususkan apa-apa upacara sambutan atau amal ibadat tertentu seperti puasa, solat, bacaan wirid mahupun doa yang khusus sempena tarikh terbabit.

Ada golongan yang lebih ekstrem beranggapan beribadat pada malam 27 Rejab adalah lebih utama berbanding ibadat pada Malam al-Qadar.

Sekiranya terdapat amalan khusus sempena peristiwa Israk dan Mikraj tentu generasi salafussoleh mengetahui dengan pasti bila sebenarnya ia berlaku sebagaimana amalan sunnah lain yang ditentukan waktu amalannya seperti puasa ‘asyura pada tarikh 9 dan 10 Muharram, puasa pada Ayyam al-Bidh, beribadat pada malam al-Qadar yang boleh berlaku pada mana-mana malam ganjil pada 10 malam terakhir Ramadan dan lain-lain lagi.

Ini semua hanya memperlihatkan tidak terdapat amalan khusus sempena peristiwa Israk dan Mikraj. Sekiranya mem peringati malam Israk dan Mikraj dengan ibadat tertentu itu disyariatkan serta membawa kebaikan di dunia mahupun akhirat, tentu sekali orang pertama yang akan melaksa nakannya adalah Rasulullah s.a.w, sahabat serta generasi salafussoleh yang lain.

Tetapi tidak ada satu riwayat yang sahih daripada baginda, sahabat serta generasi salafussoleh termasuk imam mazhab seperti Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafie dan Imam Ahmad mengenai wujudnya amal ibadat tertentu sempena malam Israk dan Mikraj.

No comments: